donderdag 10 september 2009

Vuist - Tom Marien


Heen en weer springend tussen 'toen' en 'nu', is dit het verhaal van een jongeman die heeft zich laten opnemen in een psychiatrische instelling omdat hij zijn jeukende vuisten niet altijd in bedwang kan houden. Net als het gewelddadige vriendje van zijn moeder 'toen'. Hij was degene die ervoor gezorgd heeft dat zijn moeder uit zijn leven verdween en dat zijn pasgeboren dochter moet opgroeien zonder grootmoeder.

Denk ook eens na over de volgende vragen :
  • “Dit is weer eens een echt ‘probleemboek’: de plot is een triest gegeven : getraumatiseerde jongeman begaat dezelfde fouten als zijn voorganger.” Kan je akkoord gaan met deze bewering?
  • Heb je het boek graag gelezen of vond je het triest?
  • Kon het verhaal je overtuigen?
  • Zijn de personages geloofwaardig? Wat vind je bv. van Alex : doet zijn manier van spreken en denken en handelen aan die van een adolescent denken of niet?
  • Het verhaal wisselt af tussen ‘toen’ en ‘nu’. De stukjes ‘toen’ zijn ook in de tegenwoordige tijd geschreven. Wat is het effect hiervan?

4 opmerkingen:

  1. Lara (Destelbergen)8 augustus 2011 om 10:20

    Ik vond het een tof boek! Als ik erin las had ik echt het gevoel dat ik erbij stond, dat ik dat allemaal meemaakte. De hoofdstukken heetten altijd "Toen" of "Nu" maar op het einde was het "Vandaag", dat is goed gevonden! Mooi geschreven & vlot te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ine (destelbergen)23 augustus 2011 om 20:26

    Het is een mooi geschreven verhaal!!Het is voor mij absoluut geen topper. Maar ik vond de wisselingen tussen het verleden en het heden erg leuk om deze met "Toen", "Nu" en op het einde "Vandaag" voor te stellen! Ik vind het erg voor de hoofdpersonage dat hij zo'n moeilijke jeugd en problemen met zijn vrouw heeft gehad. Ook vond ik het verschrikkelijk wat er in het berichtje staat die hij op het laatste blad heeft ontvangen! Ik zou dit erg vlot lezend boek zeker aanraden aan mijn vrienden of vriendinnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. inigo(destelbergen)3 maart 2012 om 11:30

    dit boek van ik wel tof,ik ken over dat onderwerp niet veel verhalen.in het begin vond ik het niet zo leuk maar de stukken in het nu werden dan leuker. mijn mama heeft het boek ook voor de helft uitgelezen,zij vond het ook een erg boeiend boek.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vond het niet zon goed boek. Ik raakte wat in de war doordat het steeds van het verleden naar het heden ging. Het was langdradig en het verhaal was niet zo boeiend

    BeantwoordenVerwijderen