zondag 6 september 2009

Het Flip-effect : gevangen in een lichaam van een ander - Martyn Bedford


Tot zijn verbijstering en afgrijzen ontwaakt de middelbare scholier Alex in het lichaam van Flip. Hij moet plots functioneren op een plek een paar honderd kilometer van huis en een half jaar later dan hij dacht dat het was. Wat hij ook probeert om 'terug te keren', niks lukt en het lijkt dat hij zijn lot moet aanvaarden. Dan komt hij op het spoor van een lotgenoot. Met zijn hulp probeert Alex uit zijn benarde situatie te komen.

Denk ook eens na over de volgende vragen :
  • Dit is een zeer bizar verhaal. Slaagt de schrijver erin om het geloofwaardig te doen overkomen? Waarom of waarom niet?
  • Is het een spannend verhaal? Een aanrader?
  • Kan je je voorstellen hoe Alex zich moet voelen : hij bevindt zich niet alleen in een andere plaats en tijd, zit ook nog eens opgesloten in een lichaam van iemand die totaal anders is dan hijzelf. Hoe zou jij daarmee omgaan?
  • Hoewel Flip een coole, stoere jongen is, blijft Alex vechten om naar zijn eigen lichaam en zijn eigen leven terug te kunnen. Kan je dat begrijpen?
  • Als je geest zou verhuizen naar een ander lichaam, wie ben je dan eigenlijk? Heb je je geest én je lichaam nodig om volledig jezelf te zijn?
  • Wat vind je van het einde van het verhaal?

6 opmerkingen:

  1. ine (destelbergen)17 augustus 2011 om 12:32

    In het begin snapte ik niet zo goed (net zoals Alex) hoe hij opeens wakker werd in een ander bed, kamer, huis... Zelfs andere ouders! Vanaf dat moment leefde ik met hem mee: Ik hield mijn adem in bij spannende gebeurtenissen... Ik was erg opgelucht wanneer 'Flip' merkte hoe hij terug 'Alex' kon worden... Kortom dit is een mega mooi geschreven verhaal (en magnifiek beschreven)! Toch vind ik Elfenblauw ietsje beter!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. inigo(destelbergen)21 oktober 2011 om 15:53

    In het begin vond ik het boek een beetje saai ,
    maar daarna werd het veel leuker.
    Het is wel raar voor Alex omdat er naar Flip veel meer wordt omgekeken dan naar Alex, maar ik begrijp wel dat hij terug wil naar zijn oude familie.Ik vind elfenblauw(de vallei van de goden)
    toch mooier dan dit boek.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lara (Destelbergen)10 december 2011 om 17:31

    Voor ik begon te lezen vond ik de titel een beetje raar. Het begin van het boek vond ik een beetje langdradig. Maar na een tijdje begon het spennend te worden! Zeker toen Rob erbij kwam. Ik vond het een heel leuk boek! De schrijver slaagde er wel in om het geloofwaardig te laten overkoven. Het einde van het verhaal vind ik heel goed gevonden! Het is echt eenaanrader!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. zot boek
    maar..
    wie is die vrouw die alex op het einde van het boek belt?
    cherry?
    als iemand het weet
    antwoorden!!!
    :)

    BeantwoordenVerwijderen