vrijdag 4 september 2009

Een teken van leven - Karen Dierickx


De Braziliaanse broers Juca en Ramiro gaan uit armoede met mannen mee die hen een baan aanbieden. Ze komen terecht op een plantage waar ze tot slavenarbeid gedwongen worden. De behandeling die ze ondergaan, is onmenselijk, de toekomst uitzichtloos. Ramiro krijgt een ernstig ongeluk en kan niet meer werken. Op goed geluk vlucht Juca het oerwoud in en toevallig wordt hij gered. Mensenrechtenactivisten zorgen ervoor dat de overige slaven worden bevrijd, maar voor Ramiro is het helaas te laat.

Denk ook eens na over de volgende vragen :
  • In dit boek vertelt Juca over zijn huidige leven. Dat wordt afgewisseld met (cursief gedrukte) flashbacks waarin hij het verleden opnieuw beleeft. Remt die afwisseling de vaart van het verhaal of het leesplezier, of versterken beide delen elkaar?
  • De schrijver probeert duidelijk een boodschap mee te geven in dit boek. Wat is die boodschap? (Zie ook Logo van Unicef op de kaft)
  • Doet ze dat goed en is dit boek daardoor een echte aanrader, of komt het belerend over en maakt het dit boek saai?
  • Juca belooft zijn broer te vluchten. Dat verloopt erg vlot. Vond je dat realistisch of ongeloofwaardig?

4 opmerkingen:

  1. inigo van destelbergen17 augustus 2011 om 10:44

    ik vond het boek erg mooi
    omdat het je laat zien wat er voor erge dingen gebeuren in andere landen.
    ik vind Juka erg dapper omdat hij besluit om
    een strip te maken over zijn verschrikkelijke geheim.ik vind het verschrikkelijk dat mensen zo mishandeld worden terwijl mensen zoals Nina
    zo rijk kunnen leven.dit boek geeft daar een mooi voorbeeldt van.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ine (destelbergen)17 augustus 2011 om 12:23

    In het begin vond ik het een saai en langdradg verhaal. Toen ik verder begon te lezen raakte ik in de ban van de slavernij, mishandeling die Juca pijnlijk heeft moeten ondergaan. Ik vind het echt een fantastisch verhaal. Het verhaal is zo mooi geschreven dat ik in het boek werd meegesleurd!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik vond het in het begin saai en heb het dan ook niet uitgelezen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lara (Destelbergen)2 november 2011 om 09:20

    Ik vond het een heel mooi boek! In het begin was het wel een beetje saai. Maar toen het cursief gedrukt stuk begon, was het heel erg spannend. Het is heel moedig dat Juca wegvluchtte ondanks dat hij heel bang was. Ik vind het erg dat er vandaag nog mensen zijn die moeten werken op plantages! Dit is zeker een aanrader!

    BeantwoordenVerwijderen