dinsdag 1 september 2009

Het verhaal van de olifant en de goochelaar, of Hoe Peter zijn zusje terugvond - Kate DiCamillo


Sinds zijn ouders overleden zijn, woont de 10-jarige Peter bij een oude soldaat, die hem heeft wijsgemaakt dat zijn jongere zusje dood geboren is. Een waarzegster die hij bezoekt, vertelt hem echter dat zijn zusje Adèle nog leeft. Hij kan haar vinden door de olifant te volgen. Gaat het hier om de olifant die dezelfde avond door het dak van het theater valt…? Peter begint aan een magische zoektocht waarin de olifant telkens weer opduikt. Een sprookjesachtig verhaal voor wie gelooft in het (on)mogelijke.

Meer info schrijver : http://www.katedicamillo.com/ en http://www.leesplein.nl

Denk ook eens na over de volgende vragen :
  • Het eerste deel van de titel lijkt wel de titel van een sprookje. Vind je dit een sprookjesachtig verhaal? Waarom of waarom niet?
  • Wat vind je van de tekeningen? Ze zijn geschilderd in verschillende soorten wazig grijs. Passen ze bij het verhaal?
  • Wat vind je van de personages zoals de politieman die denkt dat hij een dichter is, de dove portierster van het weeshuis, de bedelaar met de blinde hond, ….
  • Komen je dromen uit als je maar lang genoeg blijft wachten, hopen, geloven?
  • Is er al eens één van jouw dromen uitgekomen? Gebeurde dat zomaar, of moest je daar iets voor doen?
  • Zou je dit boek aan anderen aanraden?

8 opmerkingen:

  1. Sien De Schutter31 juli 2010 om 18:51

    Voor mij is het de eerste keer dat ik deelneem aan de KJV en dit is ook het boek dat ik eerst las.Ik ben net 8 geworden en had af en toe wat moeite om alles te begrijpen. Ik lees liever grappige boeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Janina De Raedt(sportbasisschool heusden21 september 2010 om 13:11

    Het verhaal was heel leuk en spannend.
    Ik vond het speciaal omdat ik nooit zo een boek heb gelezen.Ik geloof niet dat je dromen uitkomen als je er blijft in geloven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Simon De Pue (Destelbergen)18 oktober 2010 om 18:30

    Ik vond het een mooi boek met mooie tekeningen, precies schilderijen! Het was wel moeilijk om te lezen, met hele lange zinnen. Het verhaal was soms triestig, maar het einde was heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. robbe nimmegeers( sportbasisschool heusden19 oktober 2010 om 12:13

    Ik geloof niet in sprookjes. Ik zou de tekeningen leuker vinden indien ze gekleurd zijn. De personages vond ik leuk. Als je blijft hopen, dan komen je dromen uit.
    Ik vind het een leuk boek, maar zou het niet aanraden aan anderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. feline(De Parel in Heusden)20 oktober 2010 om 17:19

    het was een heel mooi boek !ik wist het ook niet dat je dromen uitkwamen als je er bleef in geloven!moet ik ook eens proberen

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vond het een zeer lang maar zeer leuk boek. Er waren heel mooie tekeningen,maar ook zeer weinig.Het was heel boeiend.Maar toch geloof ik niet dat als je blijft hopen dat het uiteindelijk toch uikomt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lien D'Hondt (Sportbasisschool Heusden)27 februari 2011 om 19:03

    Ik vond het geen leuk boek.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Eline Vlaeminck (sportbasisschool Heusden)14 maart 2011 om 18:54

    ik vind het boek leuk. maar ook somst triestig.
    De tekeningen vind ik ook mooi. Het boek is ook soms grappig. Als ik het boek zag daan wist ik niet wat de titel was want er staan zo veel dingen op de kaft. Ik werd er ook soms vrolijk van.

    BeantwoordenVerwijderen