zaterdag 3 december 2011

De Glittergrot - Odo Hirsch

De familie van Darius Bell woont al vele generaties lang op een prachtig landgoed. In ruil daarvoor moeten ze elke 25 jaar een kostbaar cadeau geven aan de stad. Dat ging jarenlang goed, maar nu is het geld op. Als ze niet snel met een Geschenk komen, verliezen ze het landgoed en (misschien nog wel erger!) hun eer.

Denk ook eens na over de volgende vragen :


  • Heb je dit verhaal graag gelezen? Is het een aanrader? Waarom of waarom niet?
  • Er staan geen illustraties in het boek. Heb je die gemist of is het boek goed en vlot leesbaar en zijn illustraties niet echt nodig?
  • Wat vind je van het slot van het verhaal? Voorspelbaar of goed gevonden?
  • Darius is een doorzetter. Hij gelooft eerst alles wat zijn vader zegt, maar vormt daarna zijn eigen mening en neemt initiatief. Vind je hem een sympathiek personage, kan je hem begrijpen?

10 opmerkingen:

  1. een heel mooi boek met een enkele geheimen.
    dat de vader zo durft opkomen is heel speciaal!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vond het ook een leuke boek en toen hij inderdaad opkwam voor al die mensen en de Raad was best indrukwekkend. Ook vond ik het eind heel leuk met al die kinderen die de grot wouden bezoeken en de langdradige speech van de vader was ook heel grappig.

      Verwijderen
  2. Christel (Sportbasisschool Heusden)13 oktober 2012 om 15:30

    ik vond het een beetje leuk boek en een mooie tekening op de voorkant.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vond het boek ook leuk maar het was nog een beetje kort en ik had ook wat spanning verwacht maar dat zat er helemaal niet in. De voorkant vond ik ook mooi alleen toen ik de boek las had ik een andere grot in mijn hoofd.

      Verwijderen
  3. simon(destelbergen)22 november 2012 om 19:38

    superkool boek en meestal spanend en het is wel leuk dat er elkekeer een belgeschenk moet zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Eline Vlaeminck (Sportbasisschool heusden)9 december 2012 om 18:14

    Ik vond het een leuk boek. Jammer dat er geen tekeningen waren. Het is een spannend verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het boek was inderdaad leuk maar ik vond er niks spannends aan zelfs in die donkere grot gebeurde er niks. Ook vond ik het begin een beetje langdradig omdat het alleen maar over de achtergrond verhaal ging terwijl het leuker is als je dat leest tussen de verhaal door.

      Verwijderen
  5. Seppe Van Rijsselberghe(Destelbergen)11 december 2012 om 17:54

    Het was een leuk boek ,toen zijn vader opkwam dacht ik dat hij in het gevang zou worden gesmeten.Maar alles kwam toch op zijn pootjes terecht.Ik dacht echt niet dat dat zou gebeuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. een beetje saai... er zit geen spanning in.ik dacht
    dat er een avontuur
    in de grot zelf zou gebeuren,maar ik vind het anders dan andere boeken en dat vind ik wel leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Liesbeth (begeleidster)22 december 2012 om 10:12

      Ik geef je helemaal gelijk, Léon! De kaft en de achterflap gaven toch wel een wat ander beeld van het boek... Niet één van de beste boeken ooit, maar desalniettemin toch leuk om eens te lezen.

      Verwijderen