zondag 20 november 2011

Mijn naam is Nina - David Almond

Nina is een bijzonder meisje. Omdat de juf niets van haar begrijpt, besluit haar moeder haar zelf thuis les te geven. Het liefst zit Nina in een boom, waar ze in een dagboek bijhoudt wat ze doet, ziet en meemaakt. Als ze wil vertellen over de dingen die pijn doen, praat ze over zichzelf alsof ze het over een ander heeft. Nina worstelt nog steeds met de dood van haar vader. Daarover schrijven is moeilijk. Te moeilijk.

Denk ook eens na over de volgende vragen :


  • Vind je dit een boeiend en meeslepend boek of eerder een aaneenrijging van losse dagboekfragmenten en ideeën?
  • Nina is een bijzonder en ook asociaal kind. Kon je je als lezer met haar identificeren? Waarom of waarom niet?
  • Zou je Nina in een drietal woorden kunnen typeren?
  • De gebeurtenissen in dit boek gaan eigenlijk vooraf aan het eerder verschenen: 'De schaduw van Skellig'. Heb je dat boek al gelezen of ben je van plan dat nu zeker te doen? Indien niet, willen we toch even meegeven dat heel wat kritieken 'De schaduw van Skellig' heel wat beter vinden dan dit boek, zelfs één van de beste jeugdboeken ooit…?

2 opmerkingen:

  1. Julie-Destelbergen-14 oktober 2012 om 09:28

    Ik vind het wel een meeslepend verhaal maar het wordt wel grappig vertelt door Nina en dat is wel belangrijk want het blijft toch een droevig verhaal! Als ik Nina in 3 woorden beschrijf kies ik voor deze:dapper, bijzonder en grappig

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het een aaneenrijging van losse dagboek fragmenten .
    Ik heb De schaduwvan Skellig niet gelezen en ga dit ook niet doen .
    Ik zou Nina niet in drie woorden kunnen beschrijven .

    BeantwoordenVerwijderen