zaterdag 17 juli 2010

Papa, hoor je me? - Tamara Bos

De vader van Polle is gestorven. Soldaatjes hebben zijn lichaam kapot gemaakt. Polle praat tegen zijn vader en vertelt hoe het nu met hem gaat. Want papa blijft altijd zijn papa, ook nu. En hij weet zeker dat zijn vader hem hoort.

Denk ook eens na over de volgende vragen :
  • Heb je dit droevige boekje graag gelezen? Kon je het helemaal zelf lezen?
  • Maakte dit boekje je alleen maar stil en droevig of kon je ook af en toe eens glimlachen? Wanneer?
  • Ken je het gezelschapsspel 'Stratego', waarin het rode en blauwe leger tegen elkaar moeten vechten? De rode en blauwe soldaatjes in het lichaam van de papa komen uit dat spel. Vind je dat leuk gevonden van de schrijfster?
  • Alleen al door naar de tekeningen te kijken kon je zien welk leger zou winnen en hoe het verhaal zou aflopen. Heb je dat gedaan of begin je altijd direct te lezen? Bekijk de tekeningen nog eens goed.

7 opmerkingen:

  1. Merel Herrebaut (Sportbasisschool Heusden)3 oktober 2012 om 13:44

    het was een leuk boek. En er kwamen niet veel moeilijke woorden in. De prentjes in het boek waren mooi en de voorkant van het boek ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ellen Van Lysebettens(Sportbasisschool Heusden)18 oktober 2012 om 20:24

    Een heel triestig verhaal, ik moest er van wenen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. jules ( de parel)15 november 2012 om 09:01

    Wel een droevig boek, maar met erg mooie soldaten uit Stratego

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo,Ik ben Jarne en ik heb dit boek gelezen met mijn leesclown.Ik heb het boek niet volledig gelezen.Het mooiste prent was de prent met de stratego spel.De woorden die ik ga onthouden zijn: stratego,rood en blauw.Iedereen moet het lezen, het is en super mooie boek.Voor kinderen die spannende boeken lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo, ik ben Sibrecht en ik heb gelezen met Charline, mijn leesmakker. Ik vond het boek heel leuk maar ik heb het niet volledig kunnen lezen. Het verhaal was heel mooi, de prenten waren het ook. De prent met de rode Srategomannetjes die de blauwe aanvallen. De belangerijkste woorden in het verhaal zijn: Sratego, dood, blauw en rood. Het is een mooi en triest verhaal, maar er zit iets achter... Toen ik stoppen moest, wou ik graag voortlezen want het boek was spannend

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Loïc Ascrawat ( 2A kerkham )15 maart 2013 om 11:27

    Als je de titel leest weet je niet wat je van het verhaal moet verwachten. Dit houdt het spannend.Het is heel mooi geschreven met duidelijke woorden. Ik zal zeker reclame maken voor dit boek.
    De tekeningen vond ik wel niet zo mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leerlingen 2a, De Klaver17 maart 2013 om 15:08

    Omwille van het moeilijke thema van dit boek, hebben we dit klassikaal behandeld. De kinderen leefden erg mee met Polle en werden er droevig van. Ze moesten denken aan hun familieleden die gestorven zijn. Ze vonden het wel goed dat er zo’n boek bestaat. Kindjes zoals Polle zullen er veel aan hebben.
    Het boek is makkelijk leesbaar. Het verhaal geeft duidelijk weer hoe een kind zo'n verlies verwerkt. De prentjes zijn grappig en maken het boek wat luchtiger.

    BeantwoordenVerwijderen