maandag 10 augustus 2009

Verdwijnkind - Bies van Ede


De stille en onopvallende Biko is de helft van een tweeling. Zijn moeder heeft echter haar handen vol aan zijn schreeuwende broer Jaap dat ze de stille Biko in het ziekenhuis vergeet. Maar Biko heeft ook een bijzondere gave: hij kan verdwijnen. En dat blijkt erg handig te zijn – zeker als hij en zijn vriendinnetje Loekie op een middag een stel autodieven betrappen.

Denk ook eens na over de volgende vragen :
  • In dit verhaal lopen werkelijkheid en fantasie door elkaar. Was dat een probleem?
  • Zou je dit boek aanraden aan je vrienden?
  • Hoe zou je dit boek omschrijven: grappig of overdreven, spannend of net niet spannend genoeg, vlot of saai, kinderachtig of een boek met een boodschap, geloofwaardig of niet?
  • In dit verhaal komen heel veel verschillende personages voor.( Hun verhalen komen in de loop van het boek wel samen. ) Wordt het daardoor moeilijker om de verhaallijn te volgen?
  • Wie is jouw favoriete personage en waarom?
  • Het boek toont een mooi contrast tussen schreeuwerige kinderen, rustige, stille kinderen en iedereen die daartussenin zit. Voor welk soort kinderen heb jij vooral sympathie? Hoe zou je jezelf omschrijven, waar hoor jij thuis in dat rijtje?
  • Verraad de kaft waar het boek zal over gaan? Maakte de kaft je nieuwsgierig?

11 opmerkingen:

  1. het is een leuk boek
    het is van in het begin al tof
    het is een boek over een jongetje die biko noemt
    en dat betekent : geluksvogel
    ik ben ook een geluksvogel omdat ik dit boek mocht lezen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is een heel leuk boek omdat je niet weet wat er gaat gebeuren.Biko heeft wel geluk dat zijn 'vader' hem heeft gevonden.ook is het grappig wanneer Ze het verkeerde kind meehebben.tof boek!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. janina de raedt (sportbasisschool)25 oktober 2011 om 12:52

    Het was geen probleem dat fantasie en werkelijkheid door elkaar liepen.Ik zou het jullie zeker aanraden.Ik omschrijf het als een spannend boek.Ik heb er geen probleem mee dat eerst alle personages aparte verhalen hebben en dan samen komen. Mijn favoriete personage is biko. De kaft zorgde ervoor dat ik nieuwsgierig werd!!
    Het was echt een top boek!!!!!!!!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. maïté vogelaere (sportbasisschool)15 november 2011 om 12:25

    Het is een heel mooi boek,super spannend en een heel mooi einde.
    Ik vind het makkelijk om te lezen.
    Ik zou het iedereen aanraden om te lezen.
    Het is speciaal dat Biko kan verdwijnen.
    De kaft verraadt niets en maakte mij wel nieuwsgierig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Julie (Destelbergen)21 februari 2012 om 08:11

      Ja hé! Aan de kaft zou je niet zien waar het boek over gaat.

      Verwijderen
  5. Het was was een keitof boek.
    Iedereen moet dit boek lezen!!!
    Het is heel jammer dat niemand hem ziet staan en zijn vader zien ze ook niet staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. zarah(destelbergen)20 december 2011 om 10:47

    dit is echt een top boek!
    ik vind het leuk omdat het
    grappig, spannend en
    ontroerend is. ik vind dit echt
    een aanrader aan kinderen van onze
    leeftijd.Ik vond wel dat de kaft al
    wat vertelde over het verhaal maar
    dat hinderde niet om het boek te lezen.
    ik vond het wel zielig voor biko dat zijn
    moeder alleen Jaap zach staan.
    ik vond het grappig toen
    jaap en biko omgewisseld werden.
    dit boek komt zeker in mijn top 3!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Eva(Destelbergen)28 december 2011 om 15:46

    Dit was een leuk,grappig en liefdevol verhaal.Aan de titel "Verdwijnkind" weet je wel ongeveer hoe het boek gaat. Biko is vooral een stil jongetje en dat vind ik fijn.Ik stel mezelf
    voor in Biko's papa. Want hij zorgt goed voor Biko,en dat zou ik ook doen als ik hem vond.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ian van oostende (sportbasisschool)14 februari 2012 om 12:24

    Het was leuk dat werkelijkheid en fantasie elkaar afwiselden.
    Ik zou het zeker aanraden.
    Het was een zeer grappig en leuk boek.
    Biko is mijn favorite personage.
    De kaft maakt je nieuwsgierig maar vertelt je niet waar het boek over zal gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Margot (Deinze)14 april 2012 om 10:56

    het boek ik zeer tof alleen jammer dat hij nooit zijn echte mama en papa herkent heeft het boek was wel zeer grappig en bij de oppas krijgt hij al meteen iemand om mee te spelen als je een boek zoekt dat zeer leuk is raad ik je het aan
    Margot

    BeantwoordenVerwijderen
  10. super tof leuk gaaf boek ik zou het aan iedereen die ik ken vertellen hoe een leuk boek ik het vind

    BeantwoordenVerwijderen