vrijdag 29 mei 2009

Nestvallers - Lies Bate

>>> boek aanwezig in de bib?

Aksel, Geo en Walter hebben het niet makkelijk in het kulderhuis. In het Gentse weeshuis voor jongens zwaait directeur ‘Peere’ met harde hand de plak. Militaire discipline en hard werken, zo ziet het dagelijks leven van een kulder eruit. Het is luisteren of klappen incasseren. Het enige lichtpuntje is een plekje in de fanfare. Wie muziek kan maken, mag mee op de schaarse uitjes buiten de poorten van het weeshuis en heeft een kans de weesmeisjes te zien …

Denk ook eens na over de volgende vragen:
  • Het verhaal in dit boek is gebaseerd op de ‘memoires’ van enkele kulders. Kon het je aanspreken?
  • Had je enig idee waarover het boek zou gaan bij het zien van de kaft en de titel?
  • Wat heeft je het meest geraakt in dit boek?
  • Aan welk personage zou jij een brief willen schrijven, moest dat kunnen? Waarom?
  • Wat vind je van de structuur van het verhaal : het bestaat uit drie delen en drie verschillende kulders doen hun verslag? Was dat duidelijk en overzichtelijk?
  • Had je het gevoel dat bepaalde gebeurtenissen onnodig opnieuw werden verteld?

7 opmerkingen:

  1. Aranka (Destelbergen)19 december 2009 om 15:17

    Ik vond dit een van de betere boeken. Waarschijnlijk ook omdat het zich in Gent afspeelt en ik dus tamelijk veel plaatsen enzo herkende.

    Het verhaal sprak mij wel aan en je kon ook echt meeleven met de personages en hun problemen, want ze hadden het ook niet gemakkelijk daar in het weeshuis. Vooral met Georgine kon goed meeleven en ik vond het echt erg dat ze zo oneerlijk behandeld werd.

    Ik vond de manier van schrijven en de indeling van de hoofdstukken ook wel leuk, het was eens iets anders. Er werden 2 stijlen door elkaar gebruikt, de brieven van Emma en dan het vertellen door Aksel. Het leek wel een beetje op elkaar van stijl maar het was toch anders.

    Ik denk dat dit boek hoog in mijn top 10 zal komen, maar of het op de eerste plaats zal komen weet ik nog niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vond het een mooi boek omdat je je in de personages kon inleven en omdat ik ook in Gent woon is het nog extra interessant omdat ik dan ook iets bijleer over hoe de stad vroeger was. Ik vind dat de begeleiders van de kinderen grof zijn, maar langs de andere kant krijgen de kinderen meer kans om te gaan studeren dan arbeiderskinderen.
    In het weeshuis van de meisjes is er een meisje sat in opstand komt. Ik vind dat heel moedig om voor haarzelf op te komen want ze word constant gekleineerd door de meesteressen.
    Bij de jongens moet je tonen dat je een zekere capaciteit hebt anders word je niet opgenomen in de groep. Wezen die geen enkele ouder meer hebben of hun ouders niet kennen hebben het nog extra moeilijk.
    Het verhaal wordt verteld door Aksel, een jongen die later journalist word.
    Er is ook een relatie tussen een kulderjongen en een van de meisjes van het weeshuis. Ik vond de dtijl goed en het was een mooi verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het was een goed boek, maar niet echt een uitschieter. Het las gemakkelijk omdat het vlot geschreven was. De stijl vond ik erg leuk gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit boek gaat over het Gentse ‘‘kulder’’weeshuis in de jaren ’30.
    De jongens en meisjes leven er apart, er heerst strikte discipline en niemand heeft recht op een eigen mening of eigen bezittingen. Voor het minste worden ze geslaan en niemand is vriendelijk. Hun enige sprankeltje hoop is de Fanfare; als ze bij de fanfare zitten hebben ze veel meer vrijheid en zien ze soms de weesmeisjes!

    Ik vond dit eerlijk gezegd niet zo een goed boek. Het was heel warrig geschreven; ik denk dat dat kwam door het begin in het heden en daarna terug in het verleden en omdat het door drie personen werd verteld.
    Ik vond het wel heel aangrijpend en ik leefde mee met de personages; zeker omdat het echt gebeurd is! Hoewel het een zwaar onderwerp is wordt het toch luchtig verteld.
    Ik denk ook dat het eerder een jongensboek is en ik zou het zeker nooit zelf meenemen; het was gewoon niet mijn ding. Ik zou het dan ook niet aanraden aan vrienden

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik bond het een heel mooi boek!
    Maar er stonden soms wel moeilijke woorden in
    Dit boek verdient een 8.5/10

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het boek viel niet mee ,het was eerder saai dan spannend ik geef het boek een 5.5 / 10.
    Sommige stukken waren compleet zinloos ...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. stomme boek hihi zwegt kleinen drul :D mangas

    BeantwoordenVerwijderen