vrijdag 29 mei 2009

Brei met mij - Evelien de Vlieger

>>> boek aanwezig in de bib?

Heide is zestien, hult zich in dikke truien en zit als ze thuis is het liefst urenlang te breien. Bovendien slaapt haar pasgeboren babybroertje Linus elke nacht bij haar, in plaats van bij haar eeuwig jonge moeder. Als die dan ook nog eens haar beeldschone nieuwe vriend Ian probeert te versieren, loopt Heide weg. En baby Linus neemt ze mee.

Denk ook eens na over de volgende vragen :
  • Waarover dacht je dat het boek zou gaan bij het zien van de cover en het lezen van de titel?
  • Is dit een ‘meisjesboek’?
  • Wat vind je van de schrijfstijl: korte zinnen met spitse dialogen, afgewisseld met lange beschrijvingen van gevoelens en gedachten en met flashbacks?
  • Kon het boek je blijven boeien tot het einde? Waarom of waarom niet?
  • Wat vind je van de moeder-dochterrelatie in dit boek? Is (of blijft) het geloofwaardig?
  • Is het je opgevallen dat eten een belangrijke rol speelt . Waarvoor staat het symbool, denk je?

4 opmerkingen:

  1. Aranka (Destelbergen)19 december 2009 om 15:25

    De titel van dit boek sprak mij eigenlijk totaal niet aan, maar het boek was uiteindelijk toch nog niet zo slecht. Het was een thema dat niet zoveel behandeld wordt (oké het thema liefde wel, maar niet deze kant er van)

    Ik vond de moeder heel hypocriet en ik vond haar te kinderachtig, ik snap niet waarom Pat nog bij haar bleef, behalve dan misschien voor de kinderen. Ik vond het erg voor Heide dat haar moeder zo tegen haar deed en dat ze niet een betere band hadden.

    In haar relatie met Bruno ging alles eigenlijk heel snel vond ik, ze kennen elkaar eigenlijk nog maar een week of iets meer. Ook vond ik dat het einde te vroeg kwam er zijn nog zoveel zaken onopgelost gebleven waar je eigenlijk wel meer over wil weten.

    Ik vond dit boek niet zo heel goed, maar zeker ook niet slecht, het is gewoon niet mijn genre van boek.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vond het een mooi boek hoewel ik vond dat Heide te hard reageerde. Ian was niet eens echt haar lief, maar misschhien was dat de druppel die de emmer deed overlopen. De titel van het boek past bij het boek, maar het spreekt wel niet aan. Nadat Heide is weggelopen komt ze na een paar zwerftochten in een hotel terecht waar de eigenares voor haar zorgt. Heide haar ouders stemmen ermee in dat Heide een tijdje in het hotel blijft en na een tijdje leert Heide Bruno kennen, de zoon van de eigenares van het hotel. Hiermee krijgt ze dan een vurige relatie en wanneer ze terugkeert naar huis is ze grotendeels hersteld.
    Heide had op haar vlucht haar kleine broer meegenomen voor wie zij altijd zorgde in plaats van haar ouders. Op het einde moet ze dan ook afstand nemen van Linus wanneer haar ouders hun zoontje willen proberen opvoeden. Ik vond het een mooi boek hoewel ik hier en daar informatie tekort had.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vond het een mooie omslagfoto en ik denk dat ik het boek ook zelf zou nemen op basis van de kaft.
    Maar toen ik enkele hoofdstukken ver zat boeide het mij niet meer. Ik denk dat als ik dit boek buiten school zou gelezen hebben (ik moet kjv doen voor school), dan was ik er al snel in gestopt.
    Ik vond het ook een heel verwarrende schrijfstijl: het wisselt vaak van heden naar verleden zonder een echte inleiding daarin zoals:”Toen ik….”, ook waren er veel saaie, lange beschrijvingen van de dingen om Heide heen en het was ook daardoor dat het saai werd.
    Ik vind dit zeker geen boek om aan vrienden aan te raden, ik denk ook dat het eerder een meisjesboek is, volgens mij kunnen jongens zeker niet omgaan met de ellenlange beschrijvingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik vond het echt een slecht boek ik heb het gelezen maar het was heeel onboeiend er gebeurd niks spannend
    Wat heide nou eigenlijk denkt en voelt is mij ook niet dduidelijk

    BeantwoordenVerwijderen